Betöltés...

T.E.T. (A tanári hatékonyság fejlesztése) + P.E.T. (A szülői

T. E. T. - A tanári hatékonyság fejlesztése - A T. E. T. MÓDSZER/A
GORDON-MODELL: A SIKERES TANÍTÁS SZEMLÉLETE ÉS GYAKORLATI KÉSZSÉGTÁRA: TARTALOM
Hogyan hasznosíthatják a tanárok a legjobban ezt a könyvet? 13 Hogyan
hasznosíthatják a szülők a legjobban ezt a könyvet? 14 Könyvünk háttere: Az
ötlet és a szereplők 15 Tanár-diák kapcsolatok: A hiányzó láncszem 17 Mi a döntő
a tanár-diák kapcsolatban 18 Kipróbált fogások, s nem ködös absztrakciók 21 A
diákok fejlődését segítő gyakorlati fogások 23 Az Ugorj át a karikán! játszma
alternatívája 25 Módszerünk minden korosztály és diáktípus esetében azonos 27
Mit tegyünk a fegyelem örök problémájával? 29 Hogyan oldjuk fel a tekintélyelv
vagy engedékenység vitát? 30 Az eredményes tanár-diák kapcsolat modellje 32
Hiedelmek, elvárások és szerepjátékok 34 Milyen a jó tanár-diák kapcsolat? 37 A
tanár-diák kapcsolat szemléletének egyik módja 37 Az elutasító és elfogadó
tanárok közötti alapvető különbség 40 A mozgó vonal a mindig változó téglaapban
42 Mit jelentenek a változások az én-ben (tanár)? 43 Másként érzünk az egyik
mint a másik diák iránt 44 A környezet és a helytelen hatása 45 Helyes lehet-e a
megjátszott elfogadás? 46 Kié a probléma? 49 Miért fontos a probléma
tulajdonosának meghatározása? 51 Miért fontos a problémamentes terület? 52 Mit
tehetnek a tanárok, ha a diákoknak vannak problémái? 54 Miért nem tudnak a
tanárok segíteni, ha a diákoknak vannak problémái 56 Az elutasítás nyelve: a
kommunikáció tizenkét gátja 58 Miért vezet ilyen eredménytelenségre a tizenkét
gát? 60 Három gyakori félreértés 62 Miért hatásos az elfogadás nyelve? 65 A
problémával küzdő diákok segítségének konstruktív módszerei 68 Passzív hallgatás
(csend) 69 Hatásos megerősítő reagálások 69 Mit lehet elérni az ajtónyitókkal?
69 Szükség van az aktív hallgatásra 71 Mi is valójában a kommunikáció? 72 Hogyan
tanuljuk meg az aktív hallgatást? 74 Mi is valójában a kommunikáció? 72 Hogyan
tanuljuk meg az aktív hallgatást? 74 Mi szükséges az eredményes aktív
hallgatáshoz? 83 Miért adjak tanácsot a diákoknak? Én tanár vagyok! 84 A
verbális kommunikáció két fajtája és a diákokra gyakorolt hatásuk: Lajstrom 88
Kommunikációs gátak 88 Parancsolás, utasítás, irányítás 88 Figyelmeztetés,
fenyegetés 89 Prédikálás, megleckéztetés, kellene és jobb lenne, ha 89 Tanácsok,
javaslatok vagy megoldások ajánlása 89 Tanítás, kioktatás, logikus érvelés 90
Bírálat, kritizálás, helytelenítés, biztatás 91 Dicséret, egyetértés, pozitív
értékelés 91 Szidás, megbélyegzés, kifigurázás 92 Értelmezés, elemzés,
megállapítás 92 Biztatás, rokonszenv, vigasztalás, támogatás 93 Kérdezgetés,
vallatás, kikérdezés, keresztkérdések 93 Visszavonulás, kizökkentés, gúnyolódás,
humorizálás, a figyelem elterelése 94 A kommunikációt megkönnyítő dolgok 95
Passzív hallgatás, csend 95 Megerősítő reagálások 95 Ajtónyitó segítő kérdések,
beszélgetésindítók 95 Aktív hallgatás 96 Az aktív hallgatás sokoldalú
felhasználása 97 Hogyan vezessünk le tartalmas osztálymegbeszéléseket? 97 Hogyan
szereljük le az ellenállást aktív hallgatással? 107 Hogyan segíthetünk aktív
hallgatással az önállótlan diákoknak? 112 Hogyan hasznosítsuk a diákközpontú
csoportos megbeszéléseket? 117 Hogyan segít az aktív hallgatás a szülői
értekezleteken? 121 Mit lehet elérni a háromoldalú értekezlettel? 125
Összefoglalás 127 Mit tehetnek a tanárok, ha a diákok viselkedése gondot okoz
nekik? 128 Mit tegyünk a tanár problémáival? 129 Az eredménytelen konfrontációk
hatása 131 Miért eredménytelenek a megoldást ajánló közlések? 135 Miért
eredménytelenek a rendreutasító közlések? 135 Miért eredménytelenek a közvetett
közlések? 137 Te-közlés vagy én-közlés 138 Mi a baj a te-közlésekkel? 139 Miért
eredményesebbek az én-közlések? 141 Hogyan fogalmazzuk meg az én-közlést? 143
Hogyan váltsunk át az én-közlés után? 146 Hogyan dühítik fel magukat a tanárok?
148 Az én-közlések kockázatosak is lehetnek 152 Mit lehet elérni az eredményes
én-közlésekkel? 153 Hogyan változtassuk meg az osztálytermi környezetet a
problémák megelőzése céljából? 156 Az átlagos osztályterem hiányosságai 156
Hogyan gondolkodjunk kreatívan a változtatásokról? 158 Hogyan gondoljuk át
módszeresen az osztálytermi környezetet? 160 Hogyan gazdagítsuk a környezetet?
160 Hogyan tompítsuk a környezeti ingereket? 161 Hogyan szűkítsük a környezetet?
162 Hogyan tágítsuk a környezetet? 163 Hogyan rendezzük át a környezetet? 163
Hogyan egyszerűsítsük a környezetet? 163 Hogyan rendszerezzük a környezetet? 165
Hogyan tervezzünk előre? 166 Hogyan javítsunk az osztályban töltött idő
minőségén? 168 Miért okoz problémát a szétszórt idő? 168 Miért fontos az egyéni
idő - és hogyan tegyünk rá szert? 170 Miért fontos az optimális idő - és hogyan
teremtsük meg? 172 A tanítás-tanulási terület nagy lehetőségei 174 Iskolai
konfliktusok 177 Mi is a konfliktus? 179 Mi okozza a konfliktust? 180 Általában
hogyan oldják meg a tanárok a konfliktusokat? 180 A győzelem-vereség kétféle
szemlélete: Az I. módszer és a II. módszer 182 A II. módszer 182 Mit tudunk az
I. módszerről? 186 Mit tudunk az II. módszerről? 187 Tétovázás, ingadozás 187 Az
I. és II. módszer egyaránt a hatalmon alapszik 188 Tekintély az osztályban 189
1. fajta tekintély 190 2. fajta tekintély 191 A hatalom korlátai az
osztályteremben 192 A tanárok hatalma óhatatlanul kimerül 192 A hatalom romboló
hatású a diákokra nézve 195 A diákok megküzdési mechanizmussal 197 Lázadás,
ellenállás, dac 197 Megtorlás 198 Hazudozás, árulkodás, az érzékek eltitkolása
199 Mások hibáztatása, pletykálkodás 200 Csalás, másolás, puskázás 200
Parancsolgatás, megfélemlítés, mások piszkálása 200 Győzni akarás, a veszítés
gyűlölete 201 Szervezkedés, klikkek kialakítása 201 Meghunyászkodás,
engedelmeskedés, megadás 202 A hízelgés 203 Konformitás, a kockázatvállalás és
kezdeményezés elkerülése 203 Visszahúzódás, kimaradás, ábrándozás, regresszió
204 Miért ne használjuk a II. módszert? 205 Hogyan hat a hatalom a győztesre?
206 Mivel indokolják a hatalom és tekintély alkalmazását? 208 Az életkorral járó
bölcsesség és tapasztalat mítosza 208 A gyerekek valójában igénylik viselkedésük
korlátozását 209 A Kultúraátadás felelősségének mítosza 209 Egyes gyerekeknél
szükség van a kényszerre 210 A szigorú, de igazságos mítosza 211 A
konfliktusmegoldás vereségmentes módszere 212 A III. módszer: A
konfliktusmegoldás vereségmentes módszere 214 Hogyan működik a III. módszer az
iskolában? 216 A III. módszer előfeltételei 220 A III. módszer: Hatlépéses
problémamegoldó folyamat 221 A probléma (konfliktus) meghatározása 222 A
lehetséges megoldások keresése 224 A megoldások értékelése 225 A legjobb
megoldás kiválasztása (döntéshozatal) 226 A döntés végrehajtási módjának
meghatározása 227 A megoldás sikerességének utólagos értékelése 227 A III.
módszer alkalmazása az osztályban 229 Egy III. módszerrel lefolytatott
megbeszélés magnófelvétele 231 A III. módszer alkalmazásának előnyei az
iskolákban 235 Nincs neheztelés 235 Erősödik a döntés végrehajtásával
kapcsolatos motiváció 235 Több szem többet lát 236 A III. módszert nem kell
eladni 238 Nincs szükség hatalomra vagy tekintélyre 239 A gyerekek szeretik
tanáraikat, és a tanárok szeretik a gyerekeket 239 A III. módszer segít
kideríteni a valódi problémákat 240 A diákok felelősségteljesebbek, érettebbek
lesznek 241 A vereségmentes módszer egyéb alkalmazásai az iskolában 243 Hogyan
oldjuk meg a tanítási-tanulási konfliktusokat a III. módszerrel? 244 Hogyan
oldjuk meg a diákok közötti konfliktusokat a III. módszerrel? 250 Hogyan
használjuk a III. módszert az osztály szabályainak és irányelveinek
megalkotására? 256 Hogyan zajlanak le a szabályalkotó osztálygyűlések? 258 A
félelem legyőzése 259 Előkészületek 259 A gyűlés lefolytatása 260 A tanár
szerepe 261 A szabályalkotó gyűlés előnyei 261 Mennyi időre van szükség? 262 A
III. módszer alkalmazásakor felmerülő problémák 263 Megoldások vagy igények
versengése 263 Amikor a diákok nem tartják be a megállapodást 264 Mi legyen a
tanár hatáskörén kívül eső problémákkal? 265 És ha nem tudunk megegyezni a
megoldásban? 267 Amikor a gyerekek büntetést építenek be a megoldásba 268 Hogyan
tartassa be a tanár a hatáskörén kívüli szabályokat? 268 Előfordul, hogy az 1.
módszerre van szükség? 269 Az értékek összeütközése az iskolában 272 Hogyan
ismerjük fel az értékek összeütközését? 273 Mi az oka, hogy az én-közlések
ritkán eredményesek az érték-összeütközések megoldásában 275 Mi az oka, hogy a
III. módszer ritkán eredményes az érték-összeütközések megoldásában? 277 Mi az
oka, hogy az I. módszer eredménytelen az érték-összeütközések megoldásában? 278
Mi az oka, hogy a II. módszer eredménytelen az érték-összeütközések
megoldásában? 280 Hogyan kezeljük az érték-összeütközéseket? 281 Váljunk
eredményes tanácsadóvá! 281 Mutassunk példát, adjunk mintát! 285 Alakítsuk
magunkat elfogadóbbakká! 288 Találjuk meg az elfogadáshoz szükséges
higgadtságot! 292 Tegyük az iskolát tanulásra alkalmasabb hellyé 293 Az iskola
milyen vonásai okoznak problémát a tanároknak? 294 A tanárok beosztottak 294 A
tanárok nem vesznek részt a döntések meghozatalában 294 Merevség, ellenállás a
változással szemben 295 Egységes értékrend megszabása 295 Mások hibáztatása 295
Mit tehetnek a tanárok azért, hogy eredményesebben tevékenykedhessenek a
szervezetben? 296 Ismerjük fel szerepünk fontosságát! 296 Mindig az ablakunkon
keresztül nézzük a dolgokat! 296 A főnökömmel szemben is alkalmazhatom a
konfrontációs módszereket? 298 Egységben az erő 301 Hogyan legyünk
eredményesebbek a csoportgyűléseken? 301 A gyűlés előtt 303 A gyűlés alatt 303 A
gyűlés után 304 Hogyan legyünk eredményes tanácsadók? 304 Váljunk diákjaink
pártfogójává! 306 Kiegészítő fejezet: Hogyan kezeljük a tanulási problémákat
otthon? 308 A szülő-tanár-diák kapcsolat 308 A szülő mint gyermeke tanítója 309
Kire tartozik gyermekünk tanulása? 310 Hogyan alakítsuk át otthonunkat tanulásra
alkalmas környezetté? 313 A szülők sem tudnak tanítani, amíg nincsenek
felfogadva 314 Elvezethetjük a lovat a vízhez, de... 316 Hogyan adhatják át a
szülők az értékrendjüket? 316 Ha gyermekünknek problémája van az iskolában 317
Mit kezdjünk a házi feladat körüli vitákkal? 321 Nézd, anyu, csak két hármast
kaptam 325 Hogyan lehetnek a szülők nagyobb befolyással a tanárokra? 328 Mire jó
a szülő-tanár-igazgató csapat? 331 Hogyan értékeljük gyermekünk iskoláját? 332
Jobb kapcsolatok kiépítése 335 Köszönetnyilvánítás 337 Ajánlott olvasmányok 339
Kapcsolódó magyar nyelvű irodalom 343 P.E.T. A szülői eredményesség tanulása:
Thomas ?Gordon könyve, a P. E. T. ? A szülői eredményesség tanulása az elmúlt
két étvizedben megjelent egyik legsikeresebb tudományos-ismeretterjesztő mű ?
igazi pedagógiai bestseller. A szerző a már magyarul is megjelent T. E. T. ? A
tanári hatékonyság fejlesztése című könyvéhez hasonlóan ?Gordon-módszerrel?
avatja be a felnőtteket, szülőket és laikus nevelőket, hogyan változtathatják
meg a gyerekekhez fűződő, sokszor egyoldalú, hatalmi tekintélyen alapuló,
érzelmileg megromlott viszonyukat egyenrangú, szeretettel teli, megértő, örömöt
hozó kapcsolattá. Thomas Gordon a szülő és a gyerek kommunikációs szokásaira
figyel fel, és nagyon szemléletesen, párbeszédek sokaságával érzékeltetéstől
kezdve a gyerek önbecsülésének megtámadásán át egészen a konfliktust megkerülő,
elvtelen engedékenységig, hogyan juttatják zsákutcába a szülő-gyerek
kapcsolatot. Ezután lépésenként mutatja meg azt az utat, amelyen érdemes
elindulni és végigmenni, ha jó, de legalábbis jobb szülei és partnerei szetnénk
lenni gyerekeinknek. A módszer nem szigorú szabályokat, hanem más emberi
viszonyulásformákat állít elénk. Figyeljünk értőn, fogadjuk el gyermekünket
olyannak, amilyen, fejezzük ki érzéseinket anélkül, hogy a másikat
leminősítenénk. Gordon hétköznapi, minden család életében gyakran előforduló
helyzeteken, konfliktusokon át mutatja be a szerinte eredményes és hatékony
viselkedést, melynek sikere abban áll, hogy a vita végén senki nem szenved
vereséget. Mindenki nyer. A mű nem csupán egy új gyermeknevelési módszerbe avat
be, hanem újraértelmezi az emberi kapcsolatokat. Ma Magyarországon, társadalmi
és politikai viharaink közepette, nagyobb szükség van az egymás iránti
türelemre, elfogadásra, kiegyensúlyozott családi életre, mint valaha.

Tovább
Adatlap
Ár: 2.890 Ft
Könyvkereső: Tudományos és dokumentum
 
Feladás dátuma: 2025.06.12
Eddig megtekintették 0 alkalommal
A hirdető adatai
Tovább

T.E.T. (A tanári hatékonyság fejlesztése) + P.E.T. (A szülői
Lehetőségek
Megosztók

Könyv kereső rovaton belül a(z) "T.E.T. (A tanári hatékonyság fejlesztése) + P.E.T. (A szülői" című hirdetést látja. (fent)