![Betöltés...](/templates/pictures/ajax-loader.gif)
Olay Csaba - Művészet és tömegkultúra
A könyv fő célkitűzése az, hogy a magasművészet és populáris művészet
ellentétét megalapozott, bár nem feltétlenül diszkrét különbségként mutassa fel.
Az alapgondolat úgy fogalmazható meg, hogy a magas és a populáris művészet
lényegi eltérését művészet és szórakoztató termékek különbségeként ragadhatjuk
meg. A magas művészet alkotásai és a tömegkultúra, avagy populáris művészet
termékei csak látszólag tartoznak ugyanabba a kategóriába, valójában különnemű
jelenségek. A populáris művészetet és tömegkultúrát a Frankfurti Iskola
gondolkodói a művészettel élesen szembeállított ellenpólusként gondolják el, s
ezzel a tömegkultúra bírálatának egyik legélesebb megfogalmazását adták. Az itt
javasolt elemzési perspektívában azonban - szemben Adornóval - a tömegművészet
nem jelentéktelenül el, nem a kapitalizmus fenntartását szolgáló átfogó
manipuláció eszközeként jelenik meg, és különösképpen nem válik elitista lenézés
tárgyává, amit állandóan a sznobizmus és az intellektuális gőg mellékzöngéje
kísér. Hannah Arendt koncepcióját továbbgondolva, a könyv azt állítja, hogy amit
populáris művészetnek szoktunk nevezni, az csak elégtelenül ragadható meg a
művészet szokásos megítélési kritériumaival, éspedig azért, mert valójában nem
alacsony színvonalú megvalósítása a művészetnek, hanem az életfolyamat biológiai
szükségletéhez, a pihenés és kikapcsolódás dimenziójához tartozik. Mást várunk a
műalkotástól és mást a szórakoztató terméktől, még ha nem is lehet
problémamentes egységességgel definiálni, mit is akarunk az előbbi esetben és
talán azt sem, mit várunk az utóbbi esetben.
ellentétét megalapozott, bár nem feltétlenül diszkrét különbségként mutassa fel.
Az alapgondolat úgy fogalmazható meg, hogy a magas és a populáris művészet
lényegi eltérését művészet és szórakoztató termékek különbségeként ragadhatjuk
meg. A magas művészet alkotásai és a tömegkultúra, avagy populáris művészet
termékei csak látszólag tartoznak ugyanabba a kategóriába, valójában különnemű
jelenségek. A populáris művészetet és tömegkultúrát a Frankfurti Iskola
gondolkodói a művészettel élesen szembeállított ellenpólusként gondolják el, s
ezzel a tömegkultúra bírálatának egyik legélesebb megfogalmazását adták. Az itt
javasolt elemzési perspektívában azonban - szemben Adornóval - a tömegművészet
nem jelentéktelenül el, nem a kapitalizmus fenntartását szolgáló átfogó
manipuláció eszközeként jelenik meg, és különösképpen nem válik elitista lenézés
tárgyává, amit állandóan a sznobizmus és az intellektuális gőg mellékzöngéje
kísér. Hannah Arendt koncepcióját továbbgondolva, a könyv azt állítja, hogy amit
populáris művészetnek szoktunk nevezni, az csak elégtelenül ragadható meg a
művészet szokásos megítélési kritériumaival, éspedig azért, mert valójában nem
alacsony színvonalú megvalósítása a művészetnek, hanem az életfolyamat biológiai
szükségletéhez, a pihenés és kikapcsolódás dimenziójához tartozik. Mást várunk a
műalkotástól és mást a szórakoztató terméktől, még ha nem is lehet
problémamentes egységességgel definiálni, mit is akarunk az előbbi esetben és
talán azt sem, mit várunk az utóbbi esetben.
![Tovább](/templates/pictures/tovabb1.png)
Adatlap
Ár: | 3.740 Ft |
Feladás dátuma: | 2024.07.24 |
Eddig megtekintették 0 alkalommal |
A hirdető adatai
![Tovább](/templates/pictures/tovabb2.png)
Könyv kereső rovaton belül a(z) "Olay Csaba - Művészet és tömegkultúra" című hirdetést látja. (fent)