Iskoláskorú gyermekek egészségmagatartása
Iskoláskorú gyermekek egészségmagatartása Németh Ágnes az ELTE
Természettudományi Karán végzett biológusként, majd ugyanitt doktorált
humánbiológia szakterületen. Tanulmányai alatt a sport!antropológia, va!la!mint
a humán növekedés és érés területén végezte kutatásait. Az Iskoláskorú Gyermekek
Egészségmagatartása (HBSC) kutatócsoportnak 1996 óta tagja, 2004-től a magyar
kutató!csoport vezetője. Fő érdeklődési területe az iskoláskorúak életmódjának
kutatásában a táplálkozás és fizikai aktivitás kapcsán az energiaegyensúly, a
testalkat, a testkép alakulása a serdülőkor alatt, valamint a biológiai és
pszichoszociális érés összefüggései. Jelenleg az ELTE Pedagógiai és
Pszichológiai Karának tudományos főmunkatársa, kutatásai mellett a pszichológus
képzésben oktat módszertani és biológiai témájú tárgyakat. Az iskoláskor
egészségfejlesztési szempontból is kiemelt jelentőségű. A serdülőket érzelmi és
kognitív téren már elég érettnek véljük egészséggel kapcsolatos információk
befogadására, egészséget érintő rövid- és hosszútávú döntések meghozatalára.
Ugyanakkor képesek új életmódi szokások kialakítására és életkoruknál fogva még
élvezik a felnőtt társadalom és az oktatási intézményrendszer támogatását. Éppen
emiatt lényeges, és nemcsak a szakembereket, de szülőket, oktatási és
egészségügyi döntéshozókat, illetve tágabb értelemben az egész társadalmat
foglalkoztató kérdés, hogy hogyan alakul a fiatalok életmódja, egészséggel
kapcsolatos szokásai, attitűdjei. Egyre többet isznak, dohányoznak vagy van
ebben némi javulás a korábbi évekhez viszonyítva? Eleget mozognak, alszanak a
tinédzserek? Sokakra igaz, hogy egész nap a gép előtt ülnek? Valóban mindenkit
érint az iskolai bántalmazás? És egyáltalán fiataljaink elégedettek az életükkel
vagy magányosnak érzik magukat? A kötetben - mely műfaját tekintve rendszeresen
megjelenő kutatási beszámoló - hasonló kérdésekre kapunk választ. A szóban forgó
kutatás az Iskoláskorú Gyermekek Egészségmagatartása című nemzetközi
együttműködésben megvalósuló, országosan reprezentatív adatgyűjtés, melyet
2022-ben tízedik alkalommal szerveztünk meg a 11-18 éves hazai iskolások
körében. Az adatok bemutatását a jelen kiadás alkalmával infógrafikákkal is
kiegészítettük, mely reményeink szerint segíti a lényeges információk
kiemelését. A 2022-es adatfelvétel fókuszában - a nemzetközi kutatócsoport
döntése alapján - a mentális egészség és természetesen a covid időszak hatásai
állnak. Annak ellenére, hogy a fiatalok többségére igaz, hogy objektív
körülményeik javulnak, és számos országban kedvezően alakulnak a
rizikómagatartások, a szubjektív jóllét és a lelki egészség mutatói romlanak;
ezt a jelenséget szerettük volna alaposabban körüljárni. A kiemelt területek
mellett a kötet segít eligazodni abban is, hogy milyen hangsúlyok lennének
szükségesek az elkövetkező időszak egészségfejlesztési teendőinek tekintetében,
melyek azok a területek, ahová több energiát kellene fektetnünk, és milyen
területekre támaszkodhatunk, melyek a jól alakuló tendenciák. Az adatok
objektivitásra és józanságra inthetnek bennünket, mert a társadalom sokszor
túl!sá!gosan kritikus és pesszimista a fiatalok életmódját illetően.
Természettudományi Karán végzett biológusként, majd ugyanitt doktorált
humánbiológia szakterületen. Tanulmányai alatt a sport!antropológia, va!la!mint
a humán növekedés és érés területén végezte kutatásait. Az Iskoláskorú Gyermekek
Egészségmagatartása (HBSC) kutatócsoportnak 1996 óta tagja, 2004-től a magyar
kutató!csoport vezetője. Fő érdeklődési területe az iskoláskorúak életmódjának
kutatásában a táplálkozás és fizikai aktivitás kapcsán az energiaegyensúly, a
testalkat, a testkép alakulása a serdülőkor alatt, valamint a biológiai és
pszichoszociális érés összefüggései. Jelenleg az ELTE Pedagógiai és
Pszichológiai Karának tudományos főmunkatársa, kutatásai mellett a pszichológus
képzésben oktat módszertani és biológiai témájú tárgyakat. Az iskoláskor
egészségfejlesztési szempontból is kiemelt jelentőségű. A serdülőket érzelmi és
kognitív téren már elég érettnek véljük egészséggel kapcsolatos információk
befogadására, egészséget érintő rövid- és hosszútávú döntések meghozatalára.
Ugyanakkor képesek új életmódi szokások kialakítására és életkoruknál fogva még
élvezik a felnőtt társadalom és az oktatási intézményrendszer támogatását. Éppen
emiatt lényeges, és nemcsak a szakembereket, de szülőket, oktatási és
egészségügyi döntéshozókat, illetve tágabb értelemben az egész társadalmat
foglalkoztató kérdés, hogy hogyan alakul a fiatalok életmódja, egészséggel
kapcsolatos szokásai, attitűdjei. Egyre többet isznak, dohányoznak vagy van
ebben némi javulás a korábbi évekhez viszonyítva? Eleget mozognak, alszanak a
tinédzserek? Sokakra igaz, hogy egész nap a gép előtt ülnek? Valóban mindenkit
érint az iskolai bántalmazás? És egyáltalán fiataljaink elégedettek az életükkel
vagy magányosnak érzik magukat? A kötetben - mely műfaját tekintve rendszeresen
megjelenő kutatási beszámoló - hasonló kérdésekre kapunk választ. A szóban forgó
kutatás az Iskoláskorú Gyermekek Egészségmagatartása című nemzetközi
együttműködésben megvalósuló, országosan reprezentatív adatgyűjtés, melyet
2022-ben tízedik alkalommal szerveztünk meg a 11-18 éves hazai iskolások
körében. Az adatok bemutatását a jelen kiadás alkalmával infógrafikákkal is
kiegészítettük, mely reményeink szerint segíti a lényeges információk
kiemelését. A 2022-es adatfelvétel fókuszában - a nemzetközi kutatócsoport
döntése alapján - a mentális egészség és természetesen a covid időszak hatásai
állnak. Annak ellenére, hogy a fiatalok többségére igaz, hogy objektív
körülményeik javulnak, és számos országban kedvezően alakulnak a
rizikómagatartások, a szubjektív jóllét és a lelki egészség mutatói romlanak;
ezt a jelenséget szerettük volna alaposabban körüljárni. A kiemelt területek
mellett a kötet segít eligazodni abban is, hogy milyen hangsúlyok lennének
szükségesek az elkövetkező időszak egészségfejlesztési teendőinek tekintetében,
melyek azok a területek, ahová több energiát kellene fektetnünk, és milyen
területekre támaszkodhatunk, melyek a jól alakuló tendenciák. Az adatok
objektivitásra és józanságra inthetnek bennünket, mert a társadalom sokszor
túl!sá!gosan kritikus és pesszimista a fiatalok életmódját illetően.
Adatlap
Ár: | 3.490 Ft |
Könyvkereső: | Szakkönyv |
Feladás dátuma: | 2024.11.24 |
Eddig megtekintették 11 alkalommal |
A hirdető adatai
Könyv kereső rovaton belül a(z) "Iskoláskorú gyermekek egészségmagatartása" című hirdetést látja. (fent)