Betöltés...

Kémia II. - Z. Orbán Erzsébet

tantárgy:Kémia évfolyam:8. A tankönyvjegyzéken szerepel. Z. Orbán-féle
kémiakönyvsorozatról Miért készült? Korunk gyönyörű könyvei között a tankönyvek
megjelenése sem lehet már a régi, a tanárok és diákok szép, színes
kémiakönyveket igényeltek. A régi, talán kicsit túl elméleti kémia is kezd
háttérbe szorulni, szükség van a tananyag mindennapi élethez jobban kapcsolódó
feldolgozására. Ezek az igények motiválták e szép, színes, gyakorlatias
kémiakönyv-sorozat elkészítését. Kiknek készült? Ezek a könyvek a kémiai
tanulmányok kezdetétől az általános műveltséghez szükséges tananyag befejezéséig
kísérik végig a diákok kémiatanulmányait. Jól használhatók az általános iskola
7., 8. osztályától a középiskola I., II. osztályáig, valamint a hat- és
nyolcosztályos gimnáziumokban ugyanebben a korosztályban. A sorozatot a könyvek
gyakorlatközeli szemlélete miatt nemcsak a gimnazistáknak, hanem a
szakközépiskolásoknak is ajánljuk. A szakiskolákban a kémiatanuláshoz nagy
segítséget jelenthet a II. kötet, amely az atomszerkezetből kiindulva a
periódusos rendszer segítségével az egész szervetlen kémiát áttekinti, majd egy
témakörben a mindennapi élet szempontjából fontos szerves vegyületeket említve,
a szerves vegyületek logikai rendszerét is bemutatja. Miről szól? Az első kötet
bevezetés a kémiába, mely az alapfogalmakkal, a környezetünkben található
egyszerű kémiai anyagokkal (levegő, víz, oldatok) ismertet meg. A második kötet
a szervetlen kémia, a harmadik kötet pedig általános kémia. A negyedik kötet a
kémiai tanulmányok zárásaként és egyben a biológia előkészítéseként a szerves
kémiával foglalkozik. Ebben a kötetben a szerző már az 1998 óta kötelező új
nevezéktant használja. Hogyan dolgozza fel a tananyagot? A szerző neves
tankönyvíró, aki nagy tapasztalattal és rálátással válogatta ki a legfontosabb,
az általános műveltséghez nélkülözhetetlen ismereteket. Csökkentette a jelenlegi
könyvek maximalizmusát, a mindennapi élethez alapvetően kapcsolódó ismereteket
tanítja. A könyvek módszertana következetes; mindig a gyakorlati élet tényeiből
indul ki, a legnehezebb, legelvontabb anyagot is igyekszik a mindennapi élet
jelenségeihez kapcsolni. Minden órára jut kísérlet, hiszen éppen ez a varázslat
a kémia legfőbb vonzereje. A kísérletek leírása, megvalósítási utasítása és
eredménye mindig szerepel a könyvben, de a szövegtől, a tananyagtól eltérő
betűtípussal, így nem zavarja meg a lecke megtanulását. A szöveg rövid, tömör,
nyelvezete világos. A leckéket kérdések zárják, és témakörönként összefoglalást
és ismétlő kérdéseket találunk. Milyen a könyvek megjelenése? A forma a
módszertani kívánalmaknak megfelelően alakult: mind a négy tankönyv színes, az
oldalak kéthasábosak, a tananyag mindig a belső hasábban van, mellette pedig a
külső hasábot a tananyaghoz kapcsolódó képek töltik ki. A folyó szöveg mellett
futó színes fotók és rajzok vonzóvá, életközelivé teszik ezt a nehéz tárgyat. A
színes képek nem illusztrációk csupán, hanem megteremtik a kapcsolatot a
mindennapi élet és a kémia tananyaga között, felkeltik az érdeklődést, képi
formában a tanultak vezérfonalát adják. Általában a kísérletek színes rajza is
megtalálható, és ez elősegíti az órán látottak otthoni felidézését. A kísérletek
rajzán vagy fotóján kívül számos táblázat és grafikon segíti az értő, elemző
tanulást. A borítók egységes, színátmenetes megjelenése erősíti a könyvek
sorozat jellegét. Milyen segédletei vannak? A Művelődési és Közoktatási
Minisztérium által hivatalos tankönyvvé nyilvánított tankönyvet számos
kiegészítő teszi még jobban használhatóvá. Munkafüzet mind a négy kötethez
készült, házi feladatokat tartalmazó füzet és ellenőrző feladatlap pedig a
korosztály igényeinek megfelelően csak az első kettőhöz. A tanárok munkáját
útmutató és tananyagbeosztás, valamint tanterv segíti. A tanmenetjavaslat - mind
heti kétórás, mind heti másfél órás változatban - órákra osztja a tananyagot.
Tartalmazza a tanulókísérletek, az összefoglalások, a számonkérések helyét, és
így mentesíti a tanárokat a szeptemberi tanmenetírás alól. A Kémia II.-ről A Z.
Orbán-sorozat második kötete az atomok elektronszerkezete alapján felépülő
periódusos rendszert mutatja be. Az elektronszerkezet csak olyan mélységig
érintett, amennyi a periódusos rendszer megértéséhez feltétlenül kell,
szemléletében főleg az energiaviszonyokra utal. Ez után a szervetlen kémia
következik: a periódusos rendszer alapján a nemfémes és a fémes elemeket és az
elemekkel párhuzamosan ezek vegyületeit ismerik meg a tanulók. Természetesen
közben a konkrét vegyületek kapcsán kissé tovább bővülnek az elméleti ismeretek
is. A hangsúly mindvégig a mindennapi élet anyagain, jelenségein van: például a
fémekkel kapcsolatban rozsdásodás, korrózióvédelem, akkumulátor, elemek. A
tankönyvet - és egyben az általános iskolai tanulmányokat - kevés rendszeres
szerves kémiai ismeret zárja. A szerves kémia tananyaga a klasszikus felosztást
követi (szénhidrogének, oxigén-, majd nitrogéntartalmú szerves vegyületek), de
itt is mindenütt a gyakorlati élet ismeretei a hangsúlyosak; a szénhidrogének
kapcsán az energiahordozók, az alkoholok kapcsán az etil-alkohol, a karbonsavak
közül az ecetsav, végül pedig a tápanyagok (zsírok, cukrok, fehérjék), illetve a
műanyagok. Amint a tartalom ismertetéséből látható is, ez az a kötet, amely a
kémia leglényegesebb és gyakorlati élet szempontjából legfontosabb ismereteit
foglalja rendszerbe. Az általános iskolák 8. évfolyama számára készült, de a
tapasztalat azt mutatja, hogy ez az a tananyag, amely szakiskolákban
(szakmunkásképzőkben) egy év alatt megtanítva alkalmas a kémiai ismeretek
felfrissítésére, összerendezésére.

Tovább
Adatlap
Ár: 1.990 Ft
Könyvkereső: Iskolai / Tankönyvek
 
Feladás dátuma: 2025.02.01
Eddig megtekintették 0 alkalommal
A hirdető adatai
Tovább

Kémia II. - Z. Orbán Erzsébet
Lehetőségek
Megosztók

Könyv kereső rovaton belül a(z) "Kémia II. - Z. Orbán Erzsébet" című hirdetést látja. (fent)